Luxemburg

Dag 1

We hebben een weekendje Luxemburg geboekt. Ik heb nog wel last van mijn hersenschudding, maar het gaat steeds beter. We hebben een bizar begin van onze mini vakantie. Alles wat mis kan gaan, dat gaat het ook. 's Ochtends valt de stroom uit, komt de bus niet opdagen waardoor we met de fiets naar station moet racen. Dan valt mijn ketting natuurlijk ook niet eens van mijn fiets. Gijs heeft hem er binnen een minuut weer op, maar ik ben er al van overtuigd dat we onze trein zullen gaan missen. Ik ben nog nooit zo snel vanaf Almere Haven naar Almere Stad gefietst. Ik denk dat we er nog geen tien minuten over hebben gedaan. Ik weet niet hoe we het gedaan hebben, maar als we op het perron komen staat de trein nog op ons te wachten. We hebben toch wat geluk.

De treinrit is wat vervelend, we moeten overstappen op Schiphol en op Brussel en de treinen zijn overvol. Ik krijg heel wat fietsen tegen mijn schenen en koffers over mijn tenen. Na een uur of zes staan we op het station van Luxemburg, het is half 4. Ons hotel ligt buiten de stad en we moeten een manier verzinnen om daar te komen. We wachten ruim een uur op de bus, maar die lijkt (weer) niet te komen. Lichtelijk geïrriteerd besluiten we om een taxi te pakken. Dit kost ons maar liefst €40 en ik baal. De chauffeur zegt dat we niet met de bus naar het hotel kunnen komen, maar alleen met de taxi. Ik zie ons budget als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ongeveer tien minuten en heel wat sterke verhalen van de chauffeur later staan we bij het Ibis Budget Hotel Luxembourg Sud in Livange.

Het is een simpele kamer, maar dit past prima bij de prijs van het hotel. We halen wat drankjes en snacks bij de receptie, we hebben besloten vanavond niet meer terug naar het centrum te gaan. Dan zouden we weer €40 kwijt zijn. We blijven lekker in Livange, een klein stadje met nog geen 300 inwoners. We eten en drinken wat in het restaurant van het hotel (de business versie van Ibis naast onze Budget flat) en daarna maken we een ommetje door de omgeving. We ontdekken een stel enthousiaste koeien achter het hotel en blijven even bij hen hangen. Wat een dotjes.

Uiteindelijk zien we een bushalte in het dorp. We googlen wat en het blijkt dat de taxichauffeur tegen ons heeft gelogen, de schoft! Er rijden gewoon bussen naar het centrum van Luxemburg voor maar €2!.

Dag 2

We maken gebruik van het ontbijtbuffet voor €7,50. Broodjes, koffie, jammetjes, gekookte eitjes, ham, kaas en yoghurtjes. We pakken de bus vanuit Livange en in 20 minuten staan we op het station in Luxemburg. We besluiten random een kant op te lopen en strijken neer op een terrasje bij een fontein. Hier drinken we een biertje en maak ik een account aan om gebruik te maken van de stadswifi.

Het centrum zelf zit stampvol veel te dure winkels zoals Gucci, Prada en dat geneuzel. We struinen wat rond, nog niet echt onder de indruk van de stad. Als we zelfs van een terrasje worden weg gestuurd omdat we alleen iets willen drinken ben ik dit gedeelte een beetje zat. We gaan naar Grund, een oud stadsdeel dat een stuk lager ligt dat het fancy pancy gedeelte en het voelt een stuk gezelliger. We drinken wat, lopen wat rond en eten een burger bij Oscar's. We gaan niet te laat terug, want ik heb natuurlijk weer pijn in mijn hoofd...

Dag 3

Vandaag hebben ze ook chocoladebroodjes bij het ontbijt, jeej! Een stuk of 14 van die dingen later gaan we weer naar het centrum. We gaan naar de Bockkazematten, die ooit onderdeel waren van een vesting. Een kazemat is een ruimte met schietgaten, die je vaak in een vesting vind, maar ook op  oorlogsschepen.

Voor €6 kun je de Kazematten in en het is ook wel tof om te zien. De eerste versie van deze Kazematten komt uit 1644, maar in 1867 werd een groot deel ontmanteld en ingekort tot 17 km. Tijdens de twee wereldoorlogen konden de mensen hier schuilen. Maar liefst 35.000 hebben daar ook gebruik van gemaakt. (wikipedia).

Een  mooi uitzicht over het stadsdeel/vallei Grund heb je vanaf Chemin de la Corniche, ook wel Europa's mooiste balkon genoemd. Een oude muur vestingmuur, die voor het grootste deel is afgebroken loopt langs de Alzette vallei en kijkt uit over Grund. In de 17e eeuw werd de vesting gebouwd door de Franzen en Spanjaarden (luxembourg-city.com).

We lopen nog wat rond, strooien mijn moeder uit in de rivier Alzette in Grund en eten weer wat bij Oscar's. Bij de Big Beer Company drinken we wat biertjes, maar wat een slechte service zeg! Chagrijnig personeel, dat nergens te bekennen is en vervolgens 3 keer dezelfde bestelling komt brengen. Ondertussen is het al best laat en bij het station drinken we nog een biertje terwijl we wachten op de bus.

Dag 4

We pakken onze spullen in en checken uit. Ik had al gezien dat de bus maar 1 keer in de 2 uur rijdt. We zitten anderhalf uur in de bushalte en het duurt zoooo lang. Het is ook nog eens guur en koud weer, bah. Ineens horen we een harde knal. Op de grond ligt een klein vogeltje die blijkbaar tegen het raam is gevlogen. Het is zo zielig. Eerst lijkt het weer goed te gaan, maar dan zien we bloed. Het diertje piept nog een paar keer en sterft. Ik kan wel janken...

Wat een raar einde van ons weekendje. Ik heb het ondanks mijn hoofdpijn en het arme vogeltje wel heel leuk gehad. Luxemburg heeft mooie dingen, luxe dingen en interessante dingen. Misschien toch ooit zonder hoofdpijn eens terug.