Wad'n regen!

Ameland dag 14 vrijdag 24 juni 2022

Vandaag hebben we niet zo'n geluk met het weer, het giet tot een uur of 1. Gelukkig hebben we wel genoeg snacks in de tent om te kunnen overleven. In de middag zijn we het echt helemaal zat en stappen we op de fiets naar het plaatsje Nes. Hier trakteren we onszelf op een koffie en tosti, terwijl het buiten weer begint te miezeren. We lopen een rondje door Nes en ook hier voelt het heerlijk historisch. Nes is het grootste dorp van het eiland en ook hier staan weer de oude commandeurswoningen uit de 17e eeuw, de oudste is van 1625! Ook zien we her en der poorten etc van walviskaken staan.

Bij restaurant Binnen gaan we even zitten voor een biertje, het weer blijft wat wisselvallig en we hebben geen zin om door een bui overvallen te worden. Bij het restaurant gaan we onder een afdakje zitten aan een tafeltje met een gezellig vuurtje en bestellen een biertje van Maallust, dat voor dit restaurant is gebrouwen. Dan belt de fietsenmaker, Gijs zijn fiets is gefixt en we kunnen hem komen halen. Dat doen we maar gelijk.

Het is al wat laat op de dag, maar we besluiten nog te proberen om in Hollum naar een museum te gaan. Helaas, museum Sorgdrager says no. Ze vinden het te laat op de dag om ons nog binnen te laten. Dan zetten we dit maar op de lijst voor een volgend bezoek aan Ameland.

We fietsen een rondje door Hollum en gaan uiteindelijk bij restaurant De Griffel zitten. Hier drinken we een Oma Mina, een biertje dat ook weer speciaal voor deze locatie is gebrouwen.. Het gebouw is tot 1971 een school geweest, vandaar de naam de Griffel.

Bij een supermarkt kopen we allerlei lekkers en slaan een paar drankjes in voor we terug gaan naar de camping, om gezellig aan de picknicktafel ons avondeten te verorberen. Morgen gaan we alweer weg, maar van mij had het wel langer mogen duren. Doordat er vreselijk slecht weer aan zit te komen besluiten we wel om onze volgende stop in te korten en maar 1 dag op Schiermonnikoog door te brengen.