Wad'n musea

Terschelling dag 11 dinsdag 21 juni 2023

We hebben het gisteren niet te gek gemaakt en zijn deze ochtend fris en fruitig. We verorberen een ontbijtje bij het camping restaurant voor we weer op pad gaan. Via een bijzondere route (de “heenweg”) fietsen we naar Midsland voor het Wrakkenmuseum dat is gevestigd in een authentieke Terschellingse boerderij. Het museum omschrijft zichzelf als “Een prettig gestoord museum vol spannende verhalen” en daar sluit ik me wel bij aan. Het is een klein museum dat weer heerlijk volgepropt is en de geschiedenis met veel humor brengt. Een toegangskaartje voor volwassenen is €5,- en voor kinderen betaal je €3,-. Ga hierheen en verdwaal tussen alle vreemde items die de eigenaar in de loop der jaren heeft verzameld! Ik ben in ieder geval fan.

Vooral de duikhelmen vind ik leuk om te zien, maar de hele tentoonstelling roept bij mij eigenlijk weer het gevoel op dat we er met zijn allen maar een puinzooi van maken op onze aarde. Vooral het "badeendjes-verhaal" is hier een mooi voorbeeld van. Een container met 28.000 badeendjes sloeg in 1992 van een schip, waardoor de plastic dieren in de zee dobberden. Ze maakten een hele wereldreis en doken overal ter wereld op.

Onze volgende stop ligt bij West-Terschelling: het Bunkermuseum. De toegangskaartjes zijn €8,50,- en dan krijg je toegang tot het bezoekerscentrum waar ze exposities hebben en er draait een informatieve film die je kunt bekijken over de Atlantikwall. Ik wist hier dus niets van, maar het is de verdedigingslinie van de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog van maar liefst 6.000 kilometers. Deze linie staat vol met bunkers/stellingen. Het museum waar we nu zijn is de oude Tigerstellung, ook onderdeel van de Atlantikwall.

We krijgen een mooie rondleiding van een vrijwilliger die met veel passie over het museum vertelt. Super tof! Na de binnenruimte gaan we struinen door de bunkers in de buitenruimte. Bij elke bunker staat wel wat aan informatie, maar in vier bunkers is er opnieuw een expositie te zien, indrukwekkend en wel even een ander vibe dan het wrakkenmuseum. In de 'tuin' zijn ook indrukwekkende stukken te zien. Natuurlijk zijn de bommen altijd creepy, maar ik ben ook gefascineerd door de grote gele reddingsboei. Hier lagen er meerdere van in de zee, mocht er een vliegtuig neerstorten, dan konden de inzittende hier in schuilen. In de praktijk vielen ze tegen, de geallieerden beschoten de boeien en ze spoelden aan op de kust.

Na een uur of 2 stappen we weer op de fiets en crossen naar het centrum van West. Bij Flaman aan het Brandarisplein gaan we op het terras zitten voor een cranberry cheesecake, mmmm.

We hebben nog een laatste museum op de lijst voor vandaag: Het Behouden Huys. Vlakbij de haven in oude commandeurswoningen uit de 17e eeuw is het museum gevestigd. Voor €7,50 per volwassene (€3,- voor kinders) mag je het museum gaan verkennen met een audiospeler op zak.

Het is een prachtig opgezet museum, weer totaal anders dan de vorige 2. Het verteld intrigerende verhalen over de geschiedenis van het eiland. Er zijn souvenirs van indievaarders, nagebouwde huisjes uit het verleden, hutten van poolvaarders en een sinaasappel van een soldaat. Heel tof gemaakt is de Lutinetentoonstelling, waarbij je het verhaal kunt beluisteren in een schip. We zijn aan de late kant en moeten ons haasten, maar bij een volgend bezoek aan dit eiland ga ik gewoon nog een keer om echt alles uit het bezoek te kunnen halen. Rond kwart over vijf staan we weer buiten.

We wandelen een stuk over het groene strand, een prachtig breed strand waar je het gevoel hebt alleen te zijn op het eiland.

Die avond eten we een avocadoburger bij Flaman en proosten met een Scelling 5 op onze laatste avond op Terschelling. Morgen gaat onze tocht verder op het vaste land van Friesland!

Ik was er al eens geweest en bang dat mijn tweede keer op het eiland zou gaan tegenvallen, maar niets is minder waar. Terschelling is heerlijk! Het heeft nog meer een eilandgevoel dat ik bij Texel heb. Ik vind de huisjes prachtig, de plaatsnamen en straatnamen spreken tot de verbeelding en de hele eilandvibe vind ik geweldig. De volgende keer zal ik wel beter opletten dat ik er niet tijdens/na Oerol kom, maar ben ik nog steeds een Schylge-fan!