Bratislava

Het miezerde toen we onze spullen aan het pakken waren. Langzaam zagen we de camping steeds leger worden. Ik heb overal pijn van het slapen op het matje. De tent hebben we laten staan, hij is nat en Gijs ziet het niet zitten om nog met een beschimmelde tent te gaan slepen. Misschien kan een arme festivalganger er nog wat mee.

Op het kleine perron wachten we op de trein, gelukkig duurt het niet lang. Bij de conducteur kopen we een kaartje naar Praag Centraal. Vanaf daar pakken we de trein naar onze volgende bestemming: Bratislava.

Het uitzicht is niet erg boeiend, alleen maar maïs, zonnebloemen en weilanden. Vier uur later komen we aan op het lelijkste station ooit. Buiten werden we gelijk lastig gevallen door mannetjes die ons naar hun hotel mee willen nemen. Heel irritant. De pinautomaat op het station is kapot en we moeten opzoek naar een werkend exemplaar.

We lopen met onze rugtassen op een straat in en vinden gelukkig al snel een automaat. Eigenlijk willen we de bus pakken, maar nu we toch onderweg zijn lopen we maar verder. Bratislava ziet er saai uit en zelfs een beetje pauper. Volgens mij gaan we de goede kant op, maar ik voel me toch een beetje verdwaalt. Bij de bushaltes checken we de kaart, we zitten goed.

We lopen een tijd, het lijken wel uren. Ondertussen brand de zon behoorlijk, ik hoop maar dat we dichtbij zijn. We komen bij een soort centrum, het is er in ieder geval drukker. We vragen een taxichauffeur of hij weet waar Hostel Blues is. Hij wijst achter ons, in een zijstraat van de straat waar wij net uitkomen. Een gigantisch uithangbord vertelt ons dat we er zijn.

Berlin

Tijdens het inchecken krijgen we een welverdiend Slowaaks biertje, heerlijk koud! We krijgen een sleutel en een afstandsbediening... Vreemd... De receptionist laat ons een aantal interessante plekken zien op de kaart van Bratislava. Onze tassen gooien we in de kamer, waarin ze een poging hebben gedaan een Berlijn thema te creeëren, dit is niet helemaal gelukt.

Na drie dagen festival hebben we heerlijk gedoucht, ik voel me weer brandschoon en klaar voor een rondje in het centrum. Ik weet niet helemaal wat ik van Bratislava moet denken. Het is superschoon, alsof ze het elke dag met een hogedrukspuit reinigen en er zijn behoorlijk wat bejaarden. We gaan eten op een terras met dekentjes voor de kou. Ik eet een heerlijke gnocci, maar helaas valt Gijs zijn kaasburger tegen. Het leven van een vegetariër is zwaar.

Bratislava is 's avonds behoorlijk dood. We drinken een biertje op een terras, maar besluiten terug te gaan naar het hostel, maar begrijpen wel direct waarom we de afstandsbediening hebben gekregen. De kans is groot dat je hier 's avonds voor de tv belandt.